2024(e)ko apirilaren 18(a), osteguna

JOLASA HISTORIAREN ZEHAR

 

JOLASA HISTORIAREN ZEHAR

Jaio zenetik, jolasa da gizakion adierazpenik ohikoenetako bat. Haurrak, lehen urratsak eman aurretik ere, barne-ongizatearen sentsazioa eragiten dioten aztarna-jolasak bilatzeko joera du. Beraz, giza izaeraren oinarrizko osagaia denez, guztiz ulergarria da munduan gizarte primitiboenetatik egon izana. Artikulu honetan jokoak sorreratik gizarte modernoaren hasieraraino izan duen bilakaera aztertuko da.

Eboluzio hau aztertzen hasteko, eta Huizingaren tesitik abiatuta, jolasa edozein kultura baino lehenagokoa dela, Lur planetako lehen biztanleengana jo behar da. Autore horrek adierazten duenez, "lehiaketa ludikoko faktore bat egon da, kultura bera baino zaharragoa, bizitza osoa kultura-hartzigarri baten modura bustitzen duena; beraz, esan dezakegu jolasa zibilizazioaren parte izan zela lehen faseetan. Zibilizazioa jolasarekin eta jolas gisa sortzen da, berriz ere jokotik ez bereizteko ".

Paleolitoan, jolasa antropologoek deskontatutzat jotzen dute, primateen berezko izaera baitu. Paleolitoko gizakia, jolasaren bidez, gero eta adierazpen kultural konplexuagoak sortzen hasi zen, hala nola zuzenbidea, morala eta abar. Horrela, jolasa oso alderdi garrantzitsua bihurtu zen, ez bakarrik gizakiarentzat onura psikiko eta fisikoa dakarrelako, baita gizartean pixkanaka eta ia oharkabean sortzen ari diren aldaketengatik ere. Etapa honetan, ordea, zenbait autorek zalantzan jartzen dute benetako kirol bat dagoela, eboluzionatutako gizakiarentzat egokiagoa dela uste baitute, Carl Diem-ek bere teoria batzuetan jasotzen duen bezala.

Historiaurreko garai horietan gordetako informaziotik ondoriozta daiteke jolasa magikoaren eta jainkotiarraren esferarekin oso lotuta dagoela. Gizadiaren garai honetako adierazpen ludiko ia guztiak erlijio-erritualen baten parte ziren. Bestalde, jarduera fisikoa gehiago lotzen zen biziraupen-kontuekin, ehizatzeko sasoian egon, basapiztiei edo etsaiei ihes egin edo eraso egin behar zitzaielako. Esan liteke gizaki primitiboak plazerez eta sentimendu magiko-erlijiosoz jokatzen zuela, baina jarduera fisikoa premiaz egiten zuela.

Behe Paleolitoko sinpletasun handiko eta ekipamendu urriko jokoek konplexuagoak eta egituratuagoak diren beste joko batzuei bide ematen diete pixkanaka, hala nola, pilota-jokoei (arau finkorik gabeak oraindik), lantzekin egindako borroka-jokoei, Siberiako oinezko edo elur-oreinen lasterketei, jauziei, arrokak eta enborrak altxatzeari eta beste askori. Oinarrizko helburua bizirik irautea eta trebatzea bada ere, kasu batzuetan jokoa sendotasun fisikoa erakusteko bitarteko gisa hartzen hasten da, hau da, gerora kultura babilonikoan kirola propagandarako erabiliko denaren aurrekari gisa.

Etapa honen amaieran, K.a. 4.000 urte inguruan, lehenengo estrategia jokoak sortu ziren taulekin, pilota joko garatuenak (historiaurreko maienak bezala), xabalina (jolas, entrenamendu, kirol eta lan izaera mistoarekin), zaldiketa eta badmintonaren antzeko jokoa.

Babilonian egungo boxeoaren antzeko joko bat agertzen da (garai garaikidean jaio zen, baina XVII-XVIII. mendeetako Ingalaterran dago), eta hainbat jolas ezartzen dira herri-jaietan. Jokoa, garai honetan, botere ekonomikoaren eta etsaientzako disuasio-boterearen adierazlea da.

Handik gutxira, Egipton, bederatzi boloko jokoak egiten dira eta, berriz ere, pilota-jokoak. Hori K.a. 3.000 urte inguruan gertatzen da. Etapa honetako berritasun garrantzitsu bat da jolasa xede horretarako berariaz prestatutako eremuetan egiten hasi zirela, normalean aire zabalean edozein gunetan praktikatzen zituzten beste kultura batzuen egoerarekin kontrajarrita. Egipton, gainera, joko malabareek eta beste mota batzuetakoek beren lekua partekatzen dute zenbait kirolekin, eta horiek ere garapen handia lortzen dute.

Kretarren zibilizazioa, aldiz, atzerapausoa da jolasaren garapenari dagokionez; izan ere, haren kulturan kirol-profesionalismoa hedatzen da, eta jolasaren ideia aisia edo olgeta hutsa da.

K.a. 2000. urte inguruan, Indian, kanika-joko batzuek beren goraldia izan zuten, geroago arau ezezaguneko beste batzuen osagarri izango zirenak, eta horien gailuak gaur egunera arte iritsi direnak.

K.a. 1.000. urte inguruan, aipatzekoak dira maien, azteken, etruskoen eta indiarren espezializazio handiko pilota jokoak (kasu bakoitzean arau eta jokaleku desberdinekin), eta Ipar Amerikako ondorengo erraketa joko batzuk. Joko horiek izan dira ikertzaileengan interes gehien piztu dutenak, eta horietako askok gaur egungo kirolaren jatorritzat jotzen dituzte. Zalantzarik gabe, horiek dira gizadiaren historian zehar izan diren guztien artean hobekien aztertu direnak, eta interes horretan eragina izan du, zalantzarik gabe, jolasguneak eta horiekin zerikusia duten aztarna batzuk behar bezala kontserbatzeak. Sentimendu magiko-erlijiosoak bere horretan dirauen arren, osagai ludiko soilaren alde egiten du.

Aurrekari horien ondoren, zalantzarik gabe, jokoaren agerpena nabarmendu behar da bi kultura klasiko handietan: Grezia eta Erroma.


Antzinako Grezian, jokoak honako funtzio hauek zituen:

  • Garapen fisikoari laguntzea, oso garrantzitsutzat jotzen baita hezkuntza osoa lortzeko.

  • Era berean, herritarren hezkuntza "estetiko" eta moralari laguntzea, nahitaez bete beharreko zenbait arauri jarraitu behar baitie.

  • Espiritu sortzailea garatzea

  • Espiritu lehiakorra sustatzea, aldi berean aurreko helburua lortzen lagunduko duena.

Hala ere, bi aldi bereizi behar dira Greziari dagokionez. Horrela, Antzinako Greziako lehen urteetan garrantzi handiagoa ematen zaie edertasunaren, ontasunaren eta jakituriaren balioei, eta horrek garapen handia eragiten du "aisialdiaren kultura" dei genezakeenean, eta, beraz, baita jolasetan ere. Geroagoko etapa batean, aldiz, indarrari lotutako edertasun-ideal bat sustatzen hasten da, nahiz eta adimenak balio gorenen artean paper nabarmena izaten jarraitzen duen. Horrela, jolasek kirolei ematen diete protagonistaren rola, eta horiek asmamen dosia eta indar fisikoa beharko dituzte.

Gainera, azpimarratzekoa da Grezian jokoa jainkoen gurtzari loturik dagoela. Haiek inspiratzen zuten lehiaketa oro, bai kirol-lehiaketa, bai jolas-lehiaketa hutsa; izan ere, lehiaketa horietan ere Huizingak "agonala" edo lehiakortasunezkoa deitzen duen elementua presente zegoen.

Garaiko jokorik bereizgarrienak (kirol kutsua dutenak alde batera utzita) bultzakada bidezko borrokak, konba jauzia, sokatik tira egitea, dantza akrobatikoak eta pilota jokoak dira.

Erroman, aldiz, aisiaren ikuspegi grekoak ez zuen jarraipenik izan, lana herritarraren bizitzaren zati garrantzitsu gisa ulertzen baita. Hala eta guztiz ere, jokoak zeregin garrantzitsua du oraindik ere gizartean, adimenaren askatzaile gisa; izan ere, lan horrek sortutako nekearen ondoren, saria edo atseden psikologikorako bidea da. Hori dela eta, Estatua hainbat joko bultzatzen hasi da – ez da beharrezkoa zirkoen garapen ikaragarria aipatzea, Historian zehar beste ezein kulturak berdindu ez duena –, gizartea menderatzeko bide gisa.

Horrela, eta agian ia nahi gabe, hasiera batean lanera bideratuta zegoen kultura batean, aisialdira baino gehiago, elementu ludikoa gailentzen da hemen, bai jolas soilean, bai kirol profesionalizatuagoan, nolabait ere jolas gisa ulertzen dena. Jokoak hiritarren eguneroko bizitzaren ezaugarri dira, eta Inperioaren zenbait garaitan urteko egunen erdian garatzen dira. Elementu erlijiosoak eta politikoak ere presentzia handia dute jokoaren bilakaeran. Izan ere, jarduera politikoaren erdigunea forotik zirkura, antzerkira edo anfiteatrora mugitzen da, eta horrek ematen du horren garrantziaren berri.

Etapa honetako jolasetan zabuak, balantzak, zirku eta gladiadore jokoak, naumakiak (itsas bataila simulatuak) eta, nola ez, pilota jokoak sartzen dira, kultura guztietan zehar etengabeak.

Horrela amaitzen da jokoaren bilakaera lehen giza zibilizazioetan. Bilakaera horrekin jarrai liteke Erdi Aroan eta Aro Modernoan, baina azterketa hori, denboraren hurbiltasunagatik dauden datu ugari kontuan hartuta, artikulu honetakoa baino azterketa zabalagoa egin behar da. Jolasaren oinarria adierazitako kulturekin ezartzen da, eta ondoren datorrena herrien etengabeko bilakaerak markatutako garapen logikoa baino ez da.

Laburbilduz, esan daiteke jokoaren jatorria, historiaurreko garaietan argi eta garbi ezarrita badago ere, nahiko gai enigmatikoa dela, eta froga eskasegiak dituela, ondorio ukaezinak atera ahal izateko. Horrela, antropologoek ludikotzat hartu dituzten baina jatorri edo funtzio ezezaguna duten hainbat tramankulu iritsi dira gaur egunera arte. Beste asko suntsituak izan dira edo hondeatzaileen ezjakintasunagatik galdu dira. Espero izatekoa da gaur egungo metodo modernoenek eta zientzialari profesionalenek pixkanaka lortzea jokoaren jatorriari dagokionez oraindik irauten duten enigma guztiak agerian uztea.


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina