2023(e)ko martxoaren 24(a), ostirala

Akiles heroi greziarra


AQUILES 
                                 
Aquiles vs. Héctor

Akiles Troiako gerrako heroi handia izan zen. Bere ama Tetis zen, jainkoen eta hilkorren kontuetan esku hartzeagatik ezaguna. Tetisek Peleo aukeratu zuen senartzat, bere ustez, munduko gizonik onena baitzen une hartan. Tetisen eta Peleoren arteko ezkontzak ekarriko zuen azkenean, zeharka, Troiako gerra.

Behin jaio zenean, Akiles erdi jainko (Tetisen aldetik) eta erdi hilkor (Peleoren aldetik) zenez, amak hilezkor bihurtu nahi zuen. Gaztea zenean, Estigia ibai infernutarraren uretan murgildu zuen. Horren ondorioz, garaitezin bihurtu zen, amak urperatzean eusten zion orpoan izan ezik. 

Akiles eta Tetis

Beste teoria baten arabera, amak suaren gainean jarri nahi zuen, eta gero anbrosiaz igurtzi, bere zati hilgarriak kentzeko, baina ez zuen lortu, Peleok geldiarazi egin baitzuen, haurra kenduz. Tetisek, atsekabeturik, Akiles bere aitarekin, Peleorekin, utzi eta nereidekin joatea erabakiko zuen, hauek bere ahizpa ninfak bezala baitziren (Tetis bat baitzen). Hala ere, Tetisek ez zion utzi bere semeaz kezkatzeari, eta beti egon zen bere ongizatearen zain.

Denborarekin, Peleok haurra Quiron zentauroaren morroi izatera eraman zuen, hau aholkulari ospetsua eta heroi askoren maisu izan zelarik. Pelion mendian, Akiles lehoi haragiarekin, basurdeekin eta hartzen muineraino elikatu zuten adorea emateko, baita ezti-abaraskarekin ere, korrikalari azkar batean bihurtzeko pentsatua. Zentauroak, bere aldetik, Akilesi zaldi gainean ibiltzen, ehizatzen eta arkuz tiratzen irakatsi zion, eta Kaliope musak kantatzen irakatsi zion.


Troiako setioa

Akiles izan zen gerran Troya setiatu zuten greziarren artean borrokalaririk onena. Baina gatazka haren konplexutasunak Akiles adoregabetu zuen denborarekin, borrokaz nekatua baitzirudien. Hala ere, bere lagun onena zen Patrokloren heriotzak, Hector izeneko Troiako heroiaren eskuetan, Akiles borrokara itzultzea eragin zuen, borroka berezi batean garaituz. Baina garaipen haren ondoren, Apolo jainkoak, Hectorren aldekoa baitzen, Paris anaiaren eskua gidatzea erabaki zuen, Akilesen gorputzeko puntu ahul bakarreraino, mendekuz. Parisko geziak eskuineko orpoa aurkitu zuen, eta Troiako gerrako heroi handia hantxe bertan hil zen, borroka betean. Beste batzuek diote Apolo bera izan zela, Parisez mozorroturik, zorigaiztoko tiroa bota zuena.

Tetis konpentsatzeko, Poseidonek hitz eman zuen Akilesi irla bat emango ziola, non gurtua izango zen eta betierekotasun osoan jainkotiar sakrifizioak jasoko zituen.


Troiako zaldia

Handik gutxira, heleniarrek (greziarrak) gerra irabazi zuten Troiako Zaldia erabiliz, gerlariak hirian sartu eta arpilatzeko. 



2023(e)ko martxoaren 21(a), asteartea

Aintzinako Greziako Joko Olinpikoak

Juegos Olímpicos de la Antigua Grecia (776 a.C - 393 d.C.)

Atletak korrika antortxa eta ezkutuarekin.


Antzinako Greziako Joko Olinpikoak (K.a. 776 - K.o. 393)


Joko Olinpikoak ( JJ.OO.) diziplina anitzeko kirol ekitaldiak dira, non munduko hainbat tokitako atletek parte hartzen duten, antzinako Grezian Zeus jainkoari eskainiak ziren.

                               

Kirolarien zeramikazko ontzi batean margoturik.


Olinpiar Jokoen historia

Antzinako Greziako lehen Joko Olinpikoak K.a. 776. urtetik K.o. 393 urterarte iraun zuten, guztira hamabi mende (1200 urte), eta lau urteaz behin ospatzen ziren.

Joko Olinpikoak historiaren lerroan kolore horiaz margotuta,
bertan Aintzinako JJOOak eta gaur egungo JJOO berriak ageri dira.

Bere izena ospakizunaren lekuari zor zaio: Olimpia hiribildu greziarra, Zeus jainkoaren santutegirik garrantzitsuena. Joko hauek lau urtean behin egiten ziren uztaila eta abuztua bitartean.

                            
Atenaseko estadio olinpikoa

Greziar munduko krisi politiko eta ekonomiko garai batetik aurrera sortu ziren JJOOak, eta ez kirol-kezkak asetzeko. K. a. VIII. mendean. Grezia Aro Iluna edo Aro Homerikoa deiturikotik (K.a. XII. mendeen arteko trantsizio garaia) irteten hasi zen. C eta VIII a. C.) Garai horretan garatu ziren polisak, ehundaka estatu-hiri gutxi gorabehera independente. Zalantzarik gabe, Greziako geografiak, non irla, haran eta lautada bakoitza besteengandik isolatzen den itsaso, muino, mendi, ibai edo mendilerroengatik, inperioa zatikatua izaten laguntzen zuen.

Antzinako Greziako herriek erlijio bera, oinarrizko kultura eta hizkuntza bera partekatzen zuten arren, beren jatorri tribal komunez gain, polis (hirien) independentzia sutsuki defendatzen zen. Polizietako asko, persiarren bigarren inbasioan elkarrekin borrokatzeko elkartu ziren arren, gehienak neutral mantendu ziren, eta persiarren porrotaren ondoren, beren barne borroketara itzuli ziren.

Kirolariak helmugaratzen.


K. a. VIII. mendeko krisia. K.a. liskar sozial handiak sortu zituen, landu zitezkeen lurren banaketa bidegabearen eta odol-aristokraziek berentzat emandako pribilegioen ondorioz (pribilegio horiek politiko-militarrak izateaz gain, erlijiosoak, judizialak eta ekonomikoak ere izan ziren).

Krisi-testuinguru horretan, antzinako Greziako Joko Olinpikoek une bateko bakea zuten helburu; izan ere, bizitza publikoa geldirik geratzen zen jaietan, eta jarduera ofizial guztiak bertan behera geratzen ziren. Ospakizunetan, premiazko arazoak baino ez ziren konpontzen, eta su-eten sakratua ematen zen polizien artean.

Nolakoak izan ziren lehen Olinpiar Jokoak?
Antzinako Greziako lehen Joko Olinpikoak tokiko festa bat izan ziren Olinpiako santutegian, Zeusen omenez. Su-eten sakratua ezarri zenean, jaiak konplexuagoak bihurtu ziren eta administrazio handiagoa behar zuten. Horrela, jokoen zuzendaritza teknikoa eta administrazio ekonomikoa Boulé de Olimpia edo Olinpiar Kontseiluaren eskuetara pasa ziren. Kontseilu hori arduratu zen epaileak aukeratzeaz, eta zigor zitzakeen jarduera txarra bazuten, baina ezin zituen erabakiak aldatu. La Boulék gastuak eta diru-sarrerak ere kontrolatzen zituen.


Jokoek bost egun irauten zuten. Irekiera-ekitaldian, atletek arauak errespetatzeko zina egin behar zuten. Antzinako Greziako Joko Olinpikoetako arauak Senatu Olinpikoaren egoitzan zeuden brontzezko tauletan grabatuta zeuden. Horietako batzuek zioten, jokoetan parte hartzeko, atletek greziarrak izan behar zutela, gizon libreak, gazteak (atleta bat baztertua izan zitekeen nagusiegia zelako) eta hamar hilabeteko entrenamendu-aldia gainditu behar zutela Elis hirian; errituzko zina egin behar zutela, eta ezin zela aurkaria borrokan hil, ezta lasterketetan bultzatu ere.

Historialarien arabera, Antzinako Greziako Joko Olinpikoetan egin ziren probak 15 ekitaldi inguru izan ziren. Eferbeszentzia handieneko garaian programa olinpikoa integratzera iritsi ziren ekitaldien artean honako hauek egon ziren: Lasterketak, Disko Jaurtiketak eta Xabalina, Jauzi Luzea, Borroka (bost proba hauek Pentatloia osatzen zuten), Pankrasio, Pugilato, Zaldi Lasterketak, Gurdiak eta gerlari taldeak.

Kirol ezberdinen irudiak


Jarduerarik jarraituenen artean, Dromoak nabarmentzen diren lasterketak zeuden, hau da, estadioaren mutur batetik bestera (192.27 metro) ibilbide bat egitea, lehen hamahiru jokoetan egin zen lasterketa bakarra. Hau zen atletismo-programaren barruko ekitaldirik garrantzitsuena, egiten zen lehen lasterketa zen.

Beste lasterketa bat Diaulos zen, non ibilbide bikoitza egiten zen, edo joan-etorrikoa, hau da, bi estadio, non korrikalariak, muturrera iritsitakoan, harrizko zutoin bat inguratu eta abiapuntura itzultzen zen. Dólica lasterketarik zabalena zen programaren barruan. Hemen zazpi, hamabi, hamabost, hogei eta hogeita lau ibilbide egiten ziren estadiora. Historialariek diotenez, litekeena da urteetan zehar ibilbidea handitu izana.

Txapelketa horietan, jaurtiketa justuek garrantzi handia zuten, eta xabalina eta disko probak lehiakide asko biltzen zituen eta milaka ikusle.

Jauzi luzeko ekitaldia bultzadarik gabe eta lasterketarekin egiten zen, pisatu ala ez. Gaur egungo taularen pareko puntu batetik egiten zen, eremu jakin baterako norabidean. Eremu mugitua zen, istripuak saihesten zituena eta, aldi berean, jauzilariaren oin-arrastoa argi eta garbi markatuta geratzea ahalbidetzen zuena.

Jokoetako garaileei Olinpikoak deitzen zitzaien, erdi jainko bihurtzen ziren, hil ondoren ere gurtzen zirenak. Haren ohoretan estatuak eraikitzen ziren, ospakizunak egiten zitzaizkien, haien izenak errespetuz inskribatzen ziren txapeldunen erregistroan, poetek eta hizlariek beren garaipenak ospatzen zituzten, eta hiri askok harrera handia egiten zioten, eta gehienek pentsioa jasotzen zuten hil arte.

                                 
Atenas hiriaren marrazkia Aintzinako Greziaren garaian

Antzinako Greziako Joko Olinpikoetan inaugurazio eta itxiera zeremonia arrakastatsuak egiten ziren, lehenengoa atleten zinarekin lotuta zegoen. Amaiera ekitaldian, sakrifizioak egiten ziren Zeusen aurrean, eta esker oneko eskaintzak jartzen ziren lortutako garaipenengatik eta Joko Olinpikoak ondo egin izanagatik. Hauek oturuntza handiekin amaitzen ziren, milaka laguni jan-edanak zerbitzatuz.

Garai distiratsu baten ondoren, Joko Olinpikoak gainbeheran hasi ziren eta bere behin betiko desagerpena gaur egungo aroko 393. urtean gertatu zen, bere hastapenetatik hamabi mende beranduago. Honek ez du kausa bakar batek baldintzatzen, nahiz eta sarritan erabat erantzule egiten den, erromatar inperioaren hedapenari edo kristautasunari.

------------------------------------------



2023(e)ko martxoaren 20(a), astelehena

Heracles (Grecia) / Hércules (Erroma)

El mito de Heracles (Hércules)

 

Heracles  (Hércules)

Mitologia klasikoetan mito ugari daude, pertsonaiei eta heroiei buruzko istorioak, haien balentriak kontatzen dira eta adin guztietako jendea entretenitzeko balio dute, baina, zalantzarik gabe, istorio interesgarrienak heroi greziar eta erromatarrenak dira. Bi mitologietan balentria izugarriak egiten zituzten erdi-jainkoak agertzen dira, eta orain heroirik handienari buruz hitz egiteko, Heracles (greziar mitologian) edo Herculesen (erromatar mitologian) handiaren mitoa.



Heraclesen jaiotza eta haurtzaroa


Heraclesen historiaren laburpen hau bere jaiotzaz hitz eginez hasiko dugu.

Heroi guztiek dute jainkoekin zerikusia duen jaiotza bat, eta Heraclesen kasua

ez da desberdina. Herakles edo Herakles, greziar edo erromatar mitologiaz ari

bagara, Zeus eta Alkmenaren semea zen, lehena jainkoen erregea eta bigarrena

Mizenas Elektrioneko erregearen alaba, eta, beraz, Perseoren biloba.

Zeusek Alkmena engainatu zuen bere senar bihurtuz berarekin oheratzeko,

elkartze honetatik Heracles handia jaio zelarik.


Alkmenak bi seme izan zituen, bata Heracles eta bestea Ifikles.

Herak, bere senar Zeusen adulterioaren berri izan zuenak, amarru batzuk

erabili zituen Heraclesen jaiotza moteltzeko, eta horri esker bere lehengusua,

Euristeo, lehenago jaio zen, eta horrela koroatu zuten Mizenasko errege,

heroi greziarraren ordez.


Hau guztia Heraren eta Heraclesen arteko hamarkadetako borroka bat

hasi zen, lehenengoak ezin izan baitzuen inoiz bere senarraren desleialtasuna

barkatu. Lehenengo gertakarietako bat jainkosak Heracles txikia hiltzeko

bi suge bidali zituenean gertatu zen, baina honek oso erraz garaitu zituen.


Hurrengo urteetan, Heracles indartsu eta osasuntsu hazi zen,

baina bere izaeraren ondorioz, bere aitaordeak landara lan egitera bidali zuen,

Heraclesen gaitasunentzako lan erraz baten bila, baina hiritik urrunduz

arazorik ez izateko. Ondoren, Megararekin ezkondu zen, Tebaseko erregearen

alaba eta zenbait seme-alaba izan zituen.




Heraclesen 12 lanak


Heraclesen bizitza perfektua zen, eta hori Herak onartu ezin zuen zerbait zen,

oso haserre zegoen berea ez zen smearekin. Ondorioz, Heraclesi eromen

krisi bat sortu arazi zion, eta trantze horretan Heraclesek bere emaztea

eta seme-alabak hil zituen. Heraren erasotik esnatu ondoren, heroiak ezin

izan zuen oinazea jasan, eta alde egin zuen, Grezia osoko lekurik basatienetara

joanez.


Bere anaiorde Heraclesen aholkuen ondorioz, Delfosko Orakulura joan zen,

eta honek greziar heroiari esan zion itzuli eta lan batzuk egin behar zituela

Euristeorentzat, Heraren laguntzaz tronuaren gaineko eskubideak kendu

zizkiona bekatuak ordaintzeko. Aurreko ikasgaietan ere hitz egin dugu lan

horiei buruz, baina, laburbilduz, Heraclesen hamabi lanak zerrendatu ditugu:


  1. Nemeako lehoia hiltzea

  2. Lermako hidra hiltzea

  3. Cerineako oreina harrapatzea

  4. Erimantoko basurdea geldiarazi

  5. Augiasko ukuilu erraldoiak garbitzea

  6. Estinfaloko hegaztiak hiltzea.

  7. Kretako zezena harrapatzea.

  8. Diomenesko behorrak hartu.

  9. Hipolitaren gerrikoa lapurtu.

  10. Hesperideen sagarrak lortzea.

  11. Geriongo ganadua lapurtzea.

  12. Atera Cerbero Inframundotik.

-------------------------------------------------------------


"HERACLES" testuaren inguruko galderak:

1.- Nola deitzen ziren Heraclesen aita eta ama?

2.- Nola deitzen zen Heraclesen anaia?

3.- Norekin ezkondu zen Heracles?

4.- Zergatik haserretu zen Hera Heraclesekin?

5.- Zer eragin zion Herak Heraclesi?

6.- Aipatu itzazu Delfoseko orakuloak Heraclesi ipini zizkion lanak (12)?

7.- Egin ezazu 10 lerroko laburpen bat zure hitzekin:





2023(e)ko martxoaren 16(a), osteguna

Greziako mitologia eta munstroak

  Munstroak


Greziarrek jainkoak, jainkosak, erdi jainkoak eta munstroak zituzten, beraiengan sinesten zuten eguneroko bizitzan gertatzen zitzaiena ulertzeko. Adibidez: itsasoan ekaitza bazegoen Poseidón jainkoa haserretu zela pentsatzen zuten. Horiek ziren beraien jainkoak. Baina baziren munstroak ere, hona hemen greziar mitolgiako 10 munstro ezagunenak:


1. Tifoia

Poseidón Tifoiaren aurka borrokatzen, ehun buruko munstroa.

Tifón

Tifon "munstro guztien aita" bezala ezaguna, Gaiatik (lurra) eta Tartarotik (infernuko sakonuneetatik) jaio zen. Lurrean dabilen izakirik gogorrena izan zela esan zuten. Tifoia masiboa zen. Zutik zegoenean, burua izarren kontra lehertzen zela esaten zen. Bere gorputzaren beheko erdia etengabe xiska egiten zuten bi sugegorri isuritakoak ziren. Hatzen ordez, hainbat herensuge buru lehertu zitzaizkion eskuetatik. Hedatuak zituela esaten zen, zabaldutakoan eguzkia ezabatzeko. Sua piztu zitzaion begietatik, edozein izaki bizidunen bihotzari beldurra eragiten zion, baita olinpiar indartsuei ere.


2. Medusa


 Medusa

Medusa bere aurpegira begiratzen duen edozein pertsona harriz bihurtzeko gaitasuna duen izaki izugarria da, Medusak antzinako mitologiako munstro ezaguna izaten jarraitzen du. 

Medusaren interpretazioak desberdinak dira. Hainbat kondairen bidez koherentea den Medusaren alderdia bere ilea da, suge pozoitsu bihurrituek osatzen zutela esaten zen.


3. Minotauroa

Minotauro

Minotauroa gizakiaren gorputza eta zezenaren burua zituen gaitzespen groteskoa da, batez ere haragia irensteko duen afinitateagatik eta bere etxe kriptikoagatik gogoratzen da, labirinto bihurriaren mugen barnean. 

Labirintoa Dedalo asmatzaileak eraikitako labirinto ezinezkoa zen.


4. Zerberoa

Cerbero

Cerberus antzinako mitologian izaki ezaguna da. Hadesen guardia txakur leiala, Cerberus, lurpeko sarrera zaintzen zuen hiru buru zituen txakur masiboa zen. Piztiak haragi bizidunerako gosea besterik ez zuela esaten zen eta, beraz, hildako izpiritua igarotzen uzten zuela, hara hurbiltzeko adina tontoa zen gizaki biziduna kontsumitzen zuen bitartean. Hiru buruak iragana, oraina eta etorkizuna sinbolizatzeko asmoa zutela esaten da. 

Mitoaren beste bertsio batzuetan, hiru buruak gazteak, helduen kaputxa eta zahartzaroa irudikatzen dituzte.


5. Karibdis eta Escila


Karibdis eta Escila

Karibdis ez da inoiz esplizituki deskribatzen, itsasarte estu baten alde batean dagoen harkaitz baten azpian bizi den itsas munstro ferotza dela esatea baino.  Charybdisek aldizka ur kantitate handiak irensten ditu eta horrek itsasontzi oso bat suntsitzeko gai diren zurrunbilo igerilekuak sortzen ditu.

Era berean, Escila itsasarte estuaren kontrako aldean bizi da eta nahi gabe, piztiaren gordelekutik hurbilegi bidaiatzen zuten marinelen haragiaz elikatzen ziren itsas munstro ugari izan ziren. "Karibdis eta Escila artean" esaldiak orain itxurazko konponbiderik gabeko bi erabaki arriskutsuren artean itsatsita egotea esan nahi du.


6. Hidra

 
Hidra

Hidra hilgarria, suge itxurako ur munstroa, narrasti ezaugarriekin. Pozoia hain arriskutsua zuen izakia, ezen Hydrak botatako arnasa ere edozein gizonentzat hilgarria izan zitekeen. 

Gainera, Hidrak abiadura kezkagarria duen edozein adar birsortzeko gaitasun nahasgarria du. Ebakitako buru bakoitzeko, beste bi haziko ziren bere lekuan.


7. Empusa




Empusa

Zerrenda honetako gainerako izakiak ez bezala, The Empusa agian ez da oso ezaguna eta ez da agertzen inolako kondaira epiko edo herrikoietan. Hala ere, bere itxura beldurgarriak eta giza odolaz eta haragiaz jateko joera izugarriak baino gehiagok ziurtatzen du gure zerrendako zazpigarren postua izatea.

Empusa emakume eder bat bezala irudikatzen da maiz, hortz zorrotzak, ile sutsuak eta (interpretazio batzuetan) saguzar hegalak dituen izaki bihurtzen da. Empusa Hecate jainkosaren menpeko erdijainkosa zen, izate hori askotan bidegurutzeekin eta sarrera bideekin lotzen da.


8. Kimera


Kimera

Chimera suzko arnasa handiko munstrukeria zen, lehoiaren gorputza eta burua zituena, ahuntzaren burua atzetik ateratzen zuena eta sugea buztanerako. Munstroa beldurtuta zegoen eta ekaitz, itsasontzi eta beste hondamendi natural batzuen aurresana zela uste zen.


9. Ziklopea


Cíclope

Ziklopea Gaiatik, lurretik, jaio ziren  erraldoi primordialak ziren. Indar eta gogorkeria handia dute, begi koskor bat kopetatik ateratzen da.



10. Esfingea


La Esfinge

Lehoiaren gorputza, emakumearen burua eta arranoaren hegoak omen zituen munstroa.



2023(e)ko martxoaren 15(a), asteazkena

Mitología y leyendas griegas: Ulises y las sirenas / Pegaso / Edipo / Orfeo y Eurídice

 Ulises y las sirenas 

Probablemente el relato más conocido de las sirenas sea el de La Odisea de Homero.

Después de pasar una larga temporada en el palacio de Circe, Ulises emprende definitivamente

el camino a Ítaca. La diosa, antes de dejarle partir, le adelanta algunas de las aventuras que va

a vivir en los días siguientes. 


La primera de ellas será el encuentro con las sirenas. Las sirenas han sido famosas seductoras,

porque según la mitología eran capaces de encantar con su voz a los marinos con la intención

de raptarlos. Al cantar, parecían ser hermosas doncellas, pero los que sucumbían ante sus

encantos, pronto averiguaban su verdadera naturaleza. El canto de las sirenas anunciaba

de forma engañosa los placeres del mundo subterráneo. 


Las sirenas vivían en la isla de Artemisa, en donde yacían los huesos de los marineros que habían

sido atraídos por sus deliciosos cantos. Odiseo (Ulises), hombre de gran imaginación, cuando se

iban acercando a la isla temida, por consejo de Circe, ordenó a sus hombres que se taparan

los oídos con cera, y él, que no podía con la curiosidad de escucharlas, se hizo amarrar

al mástil, con orden de que pasara lo que pasara, no lo desataran. 


Al escuchar los cantos de las sirenas quiso soltarse pero sus compañeros no se lo permitieron.

Cuenta la leyenda que las sirenas, devastadas por su fracaso, se lanzaron al mar y murieron

ahogadas Ulises quiso escuchar el canto de las sirenas.  

----------------------------------------------------


La Leyenda de Pegaso 

Pegaso es un caballo alado. Su nombre proviene de una palabra griega que significaba manantial,

pues se decía que había nacido en las fuentes del Océano. Hay varias versiones de su nacimiento.

Por un lado se decía que había nacido del cuello de la Gorgona, cuando Perseo la mató en el mar. 


En esta perspectiva, resulta que su padre es Poseidón, y Crisaor su hermano gemelo. Otra versión

sostiene que nació en la Tierra, fecundado por la sangre derramada de la Gorgona, cuando

Perseo la mató. Una vez que nació, Pegaso fue al Olimpo, donde se puso a las órdenes de

Zeus, al llevarle el rayo. 


El papel de Pegaso más importante es en la leyenda de Belerofonte, sobre la que hay diversos

argumentos. Por un lado, se decía que Pegaso había sido regalado a Belerofonte por la diosa

Atenea (diosa de la sabiduría), pero según otras historias fue Poseidón el que dio el caballo a

Belerofonte. También se contaba que el héroe lo había encontrado cuando bebía en la fuente

de Pirene. 


Fue gracias a Pegaso que Belerofonte pudo matar a la Quimera y lograr por sí solo la victoria

sobre las Amazonas. Cuando Belerofonte muere, Pegaso volvió a la morada de los dioses.

Tiempo después, se dio el concurso de canto que enfrentó a las Musas con las hijas de Píero. 


El Monte Helicón estaba muy complacido por la belleza de las voces, por lo que empezó

a crecer amenazando con llegar al cielo. Al ver el peligro, Poseidón le ordenó a Pegaso

que fuera y golpeara a la montaña con uno de sus cascos para logrtar que volviera a su tamaño

normal, a lo que la montaña obedeció dócilmente. Pero, en el lugar donde Pegaso la había

golpeado brotó la Fuente Hipocrene, o Fuente del Caballo. 


Por último, Zeus lo convirtió en Constelación, para que fuera eterno. Cuando esto sucedió,

una pluma de sus alas cayó cerca de Tarso, y así la ciudad adoptó su nombre. 

 ----------------------------------------------------


La leyenda de Edipo  

En la leyenda Edipo es el hijo de los reyes de Tebas quienes ordenan su muerte nada más

nacer para evitar el maleficio de un viejo oráculo que ¿Un hijo de Poseidón? Belerofonte

montando a Pegaso. aseguraba que el hijo nacido de estos reyes mataría a su propio

padre y se casaría con su madre. Sin embargo, el criado encargado de ejecutarlo se apena

de la criatura y se lo entrega a un pastor que casualmente andaba por la región. 


Éste de regreso a su patria en Corinto entrega el hermoso niño a los reyes del país para

que lo adopten. Cuando Edipo crece, un día se entera del extraño oráculo y aterrorizado

decide escapar lejos de los que cree sus padres. 


En su huida, se topa en una encrucijada con un coche de caballos que está a punto de

atropellarle. Estalla una disputa y Edipo mata al señor de carro, un noble cuyo nombre ignoraba.

Era Layo, rey de Tebas. Edipo prosigue entonces su camino, dirigiéndose precisamente

a esta ciudad, pero le sale al encuentro un terrible monstruo, mitad mujer, mitad león alado,

conocido con el nombre de Esfinge, que asolaba la región, destruyendo a todos aquellos

que no sabían contestar certeramente a una pregunta que les hacía. 


Las adivinanzas de la Esfinge eran dos: ”¿Quién es el ser que al amanecer camina a cuatro

patas, a mediodía sobre dos y al anochecer sobre tres?”. 


Edipo da la respuesta correcta: “El hombre, que en su infancia gatea, en su juventud

camina erguido y en su senectud se apoya en un bastón”. 


La Esfinge plantea la segunda: “¿Cuáles son las hermanas que se engendran mutuamente?”. 


Edipo vuelve a acertar: “El día y la noche” (estas dos palabras son femeninas en griego). 


Una vez resuelto el enigma, el monstruo se suicida, y Edipo entra en la ciudad liberada de

su maldición. Allí la reina Yocasta, viuda del rey Layo, recientemente desaparecido, decide

casarse con el salvador de la ciudad. De él tendrá una prole nefanda: dos hijas, Antígona

e Ismene, y dos hijos, Eteocles y Polinices. 


Así se había cumplido la profecía. Y Edipo acaba matando a su propio padre, se casa

con su madre y tiene de ella cuatro hijos que a la vez son sus hermanos. La maldición de

esta familia continuó con el fin aciago de los hijos de Edipo.

----------------------------------------------------

La leyenda de Orfeo y Eurídice

Cuentan que cuando Orfeo tocaba no sólo los hombres, animales y dioses se quedaban

embelesados escuchándole, sino que incluso la Madre Naturaleza detenía su fluir para

disfrutar de sus notas, y que así, los ríos, plantas y hasta las rocas escuchaban a Orfeo

y sentían la música en su interior, animando su esencia. 


Más de una vez este mágico don le ayudó en sus viajes, como cuando acompañó a los

Argonautas y su canto pudo liberarles de las Sirenas, o pudo Edipo frente a la Esfinge,

dormir al dragón guardián del vellocino de oro. Pero eso es otra historia y debe ser contada

en otra ocasión... 


Además de músico y poeta, Orfeo fue un viajero ansioso por conocer, por aprender...

estuvo en Egipto y aprendió de sus sacerdotes los cultos a Isis y Osiris, y se empapó

de distintas creencias y tradiciones. Fue un sabio de su tiempo. Eurídice arrobada por el

canto de Orfeo Con tantas cualidades, no era de extrañar que las mujeres le admiraran y

que tuviera no pocas pretendientes. 


Eran muchas las que soñaban con yacer junto a él y ser despertadas con una dulce melodía

de su lira al amanecer. Muchas que querían compartir su sabiduría, su curiosidad, su vitalidad.

Pero sólo una de ellas llamó la atención de nuestro héroe, y no fue otra que Eurídice, quien

seguramente no era tan atrevida como otras y puede que tampoco tan hermosa... pero el amor

es así, caprichoso e inesperado, y desde que la vio, la imagen de su tierna sonrisa, de su mirada

brillante y transparente, se repetían en la mente de Orfeo, que no dudó en casarse con ella. 


Zeus, reconociendo el valor que había demostrado en muchas de sus aventuras, le otorgó la

mano de su ninfa, y vivieron juntos muy felices, disfrutando de un amor que se dice que fue único,

tierno y apasionado como ninguno. 


Pero no hay felicidad eterna, pues si la hubiera, acabaríamos olvidando la tristeza, y la felicidad

perdería su sentido... y también en esta ocasión sobrevino la tragedia. Quiso el destino que el

pastor Aristeo quedara también prendado de Eurídice, y que un día en que ésta paseaba por

sus campos, el pastor olvidara todo respeto atacándola para hacerla suya. 


Nuestra ninfa corrió para escaparse, con tan mala fortuna que en la carrera una serpiente

venenosa mordió su pie, inoculándole el veneno y haciendo que cayera muerta Orfeo va al

mismo infierno a buscar a Eurídice. sobre la hierba. No hubo lágrimas suficientes para

consolar el dolor de Orfeo, y una noche de las muchas que pasó en vela llorando a su amada,

decidió que si hacía falta, descendería él mismo a los infiernos de Hades para reclamar a Eurídice. 


Fue un viaje duro, tuvo que enfrentarse al guardián de las puertas de los Infiernos, Kancerbero,

quien a punto estuvo de atacar pero que finalmente respondió a la música de Orfeo como

otros tantos animales habían hecho anteriormente. 


Así fue como nuestro músico se internó en el submundo, sin cesar de tocar y de cantar su tristeza.

Cuentan que el mismo Hades se detuvo a escucharle, que las torturas se interrumpieron, que

todos encontraron un momento de paz en la visita de Orfeo. 


Sísifo, condenado a subir una piedra hasta la cumbre de la montaña una y otra vez, detuvo

su marcha; los buitres que torturaban a Prometeo desgarrando sus entrañas se posaron

en el suelo y Tántalo, quien jamás podría saciar su hambre o su sed, rompió a llorar olvidando

sus necesidades. Y los Señores del Infierno, Hades y Perséfone, quedaron conmovidos por la

belleza del canto de Orfeo. 


Así, decidieron devolver a la vida terrenal a Eurídice, con la condición de que ésta caminase

detrás de Orfeo en el viaje de vuelta al mundo de los vivos, y que éste no mirase atrás ni una

sola vez hasta que no estuvieran en la superficie. Y ambos emprendieron la marcha. El viaje

fue difícil, lleno de penurias. 


Si la bajada al Hades había costado, el ascenso fue aún peor. Eurídice seguía herida y débil,

y las sombras se cernían sobre ellos amenazadoras, el frío se colaba en sus huesos, los tropiezos

eran cada vez más frecuentes. A punto ya de llegar a la salida, cuando los primeros rayos de

luz traspasaron las sombras, Eurídice dejó escapar un suspiro aliviada, y Orfeo olvidó la orden

de Hades y miró hacia atrás por un instante. 


Entonces su amada empezó a desvanecerse, pues la condición impuesta había sido violada,

y aunque Orfeo se lanzó sobre ella en un abrazo que la retuviera, no fue más que aire lo que

estrechó entre sus brazos. Orfeo intentó entonces descender de nuevo al Hades, pero Caronte,

el barquero de la laguna Estigia, le negó la entrada, y ambos apenas pudieron despedirse con

una mirada a través de las aguas. Y aunque esperó Orfeo siete días con sus siete noches en

el margen del lago, acabó viendo que era demasiado tarde para enmendar su error, y marchó

a vagabundear por los desiertos, sin apenas probar bocado, acompañado sólo por su lira y

su música.


PREGUNTAS: