2023(e)ko apirilaren 21(a), ostirala
Amerika kontinentearen "aurkikuntza" (1492)
2023(e)ko apirilaren 20(a), osteguna
HERENCIA ÁRABE EN ESPAÑA (711 - 1492)
HERENCIA ÁRABE EN ESPAÑA (711 - 1492)
España es una tierra de gran riqueza cultural. Parte de esta diversidad tiene su origen en los distintos pueblos que han habitado la península a lo largo de la historia. Uno de ellos es el musulmán, que permaneció en lo que hoy llamamos España, de una manera u otra, durante casi 800 años.
Durante esos siglos, la cultura árabe ha puesto su huella no solo en la lengua española, sino también en las costumbres, arte y cultura de toda la Península Ibérica. Aún hoy, estas influencias son visibles en muchos lugares. Te mostramos algunos de los rasgos árabes que perviven en España.
LA HISTORIA DE LOS MUSULMANES EN ESPAÑA
Cuando España no era más que un conjunto de reinos independientes, empezaron a llegar los primeros grupos árabes a la Península Ibérica. Concretamente, en el año 711. Accedieron a la España de entonces a través del estrecho de Gibraltar y siguieron avanzando hacia el norte hasta que los frenaron en Poitiers.
Alrededor del año 722 tuvo lugar la primera victoria de la Reconquista. A partir de ahí, un grupo liderado por el noble Pelayo comenzó una larga guerra para retomar el control cristiano de la península. Sin embargo, no fue hasta 1491 cuando cayó el último reducto árabe, el Emirato de Granada.
EL ÁRABE Y LA LENGUA ESPAÑOLA
Si hay algo que diferencia el español de las otras lenguas romances, como el francés o el italiano, es precisamente la abundancia de elementos de origen árabe. Además de los innumerables términos topográficos que existen, todas las lenguas de España tienen influencia árabe.
Debido a que a la zona norte llegaron con menos fuerza, el catalán y el vasco poseen pocos elementos léxicos relacionados con los musulmanes. Sin embargo, las palabras de origen árabe en español ascienden a unas 4000 y su uso se hace más frecuente cuanto más al sur de la península nos entramos.
Entre los topónimos, o nombres de lugares, es muy evidente esta influencia. Si salimos de Algeciras, junto a Gibraltar, y viajamos hacia el norte, cruzaremos el Guadalquivir, llegando por La Mancha hacia Guadalajara. Todos estos nombres de accidentes geográficos o ciudades son de origen árabe.
Desde el punto de vista lingüístico, las palabras árabes en castellano están en categorías muy concretas. La mayoría son sustantivos y topónimos y hay muy pocos adjetivos y verbos. En cuanto a preposiciones, solo encontraremos una: hasta.
Algunos casos curiosos en español son los numerosos dobletes en los que encontramos parejas de palabras, una de origen árabe y otra latino, para designar una misma cosa. Por ejemplo, aceituna y oliva, alacrán y escorpión, aceite y óleo o jaqueca y migraña.
INFLUENCIA EN LA CULTURA ESPAÑOLA
Además de los cambios lingüísticos que introdujeron en España, los musulmanes trajeron consigo un sinfín de innovaciones culturales. La alquimia, que es el origen de nuestra química, es solo una de ellas.Otros ejemplos son el álgebra, el ajedrez, el uso de las cifras arábigas, la idea del cero o la filosofía aristotélica. Esta última se había perdido ya para el resto de Europa, hasta que los musulmanes que la habían asimilado en Mesopotamia la introdujeron de nuevo.
La música también se vio influida por la presencia musulmana. Aparecieron nuevos instrumentos y melodías que dieron paso posteriormente a la guitarra o al flamenco, entre otros. La estructura de la música tradicional española tiene, por este motivo, muchos elementos en común con la del norte de África.
Sin duda, la influencia árabe ha jugado un papel fundamental en la constitución de la identidad nacional de España. Conocer sus características te ayudará a comprender mejor el perfil multicultural de este país tan singular.
2023(e)ko apirilaren 17(a), astelehena
Musulmanen ondarea Espainian
Zer utzi ziguten musulmanek Espainian? Arabiarrek Espainian izan zuten eraginak ondare handia ekarri zuten eguneroko bizitzan; gastronomian, itsas nabigazioan, arkitekturan, hizkuntzan, eta kulturan oro har.
Arabiarrak Espainian (711 - 1492)
711. urtean, musulmanek Gibraltarko itsasartea zeharkatu zuten, eta Espainian sartu ziren. Zortzi urtetan (711-719) iparralderantz abiatu ziren eta ia Espainia denaren zatirik handiena menderatu zuten, garai hartan al-Andalus izenez ezagutzen zen lurraldea. Konkista azkar hau arabiarren kultura zabaltzea ekarri zuen, eta zortzi mendez Espainian egon ziren, 711. urtetik 1492. urterarte.
Musulmanen domeinua oso luzea izan zen, eta kristauek errekonkista baten ondorioz Espainiako lurraldeak goitik behera Kantauritik Granadara lurrak berreskuratzen joan ziren.
1492an, Errege Katolikoek Granada konkistatu zuten, musulmanen menpe zegoen azken kokalekua. Al-Andalusen amaiera izan zen, baina zortzi mende ez dira igarotzen eskualde bateko bizitzaren alderdi guztietan arrasto handia utzi gabe. Musulmanek arrasto bat utzi zuten Espainian. Aztarna hori, ikusgarrienak ondare artistiko baten itxura izan arren, ez da gutxiago ezabatzen gure hizkuntzan, ohituretan, gastronomian, fisikoan eta, azken batean, espainiarren ohitura ezberdinetan.
Herri ezberdinak Espainian
Espainian feniziarrak, greziarrak, kartagotarrak, erromatarrak, bisigodoak eta musulmanak izan ziren. Herri hauek merkataritza landu eta beraien inperioak zabaltzeko erabili zuten iberiar penintsula edo gaur egungo Espainia. Arabiarrek Espainiari Al-Andalus deitzen zioten eta ondare handia utzi zuten.
Amerikaren aurkikuntza eta janari ezberdinak
Musulmanak itsasoetatik zehar nabigatzeko aurrerapen handiak bultzatu zituzten. Horrela, musulmanek hurrengo itsas nabigaziorako elementuak hobetu eta zabaldu zituzten: iparrorratza, astrolabioa, karta nautikoa eta bela latindarra. Honen ondorioz, Espainiako erregeek XV. eta XVI. mendeetako itsas aurkikuntza eta espedizio bultzatu zituzten, ezagunenak Amerikako aurkikuntza eta munduaren lehen itzulia izan ziren.
Arabiarrek nekazaritza ureztatua bultzatu zuten, azequiak edo ubideak erabiliz. Nekazaritza ureztatuak aurrerapen nabarmena izan zuen islamiarren presentziarekin Iberiar Penintsulako lurraldean. Gure gastronomian hain ezagunak diren azukrea, sandia, meloia, arrozesnea eta turroia arabiarrek ekarri zituzten. Berenjena ere arabiar jatorrikoa da, eta jendetza eta zalaparta handiko otorduei berenjenal deitu zitzaien. Zalantzarik gabe, hau da musulmanek utzi diguten herentziarik aberatsenetako bat: gastronomia.
Arte islamiarra Espainian. Musulmanei zor diegun kultura, artea eta ezagutza.
Gure hizkuntzaren oinarria latina da, baina gure hiztegian jatorri arabiarreko 4000 hitz baino gehiago ditugu. Matematikan zenbakiak eta gure egungo kontatzeko modua musulmanena da. Arabiarren asmakuntza dira, zientzia honetan aditu handiak direnak, baita medikuntzarena ere. Averroes eta Avicenarekin, Kordoban zuzenean jaiotako lehenengoarekin, filosofiak, medikuntzak eta higieneak dimentsio berri bat hartu zuten.
Arkitektura arabiarra ere oso garrantzitsua izan zen, horrela mundu mailako sinbolo diren obrak ikus ditzazkegu: Kordobako meskita, Granadako Alhambra edo Sevillako Giralda.
Papera, ekialdeko asmakizuna, mendebaldetik sartu zen Europan, bitxia bada ere, musulmanek iberiar penintsulatik hedatu baitzuten haren fabrikazioa eta erabilera. Material horrek idazketa-euskarriak irauli zituen, eta pergaminoa ordezkatu zuen, malgutasunagatik eta kontserbatzeko erraztasun handiagoagatik. Elementu erabakigarria izan zen liburuak zabaltzeko eta, azken batean, jakintza trukatzeko.
Guzti honegatik, argi dago kultura arabiarra oso garrantzitsua izan zela Espainiarentzat eta bere ondarea musikan, hirigintzan eta xakea bezalako jokoetan isaldatu zela, mundu mailako une kultural bikainenetean bihurtuz orduko Al-Andalus (Espainia).
GALDERAK:
1- Zenbat urte egon ziren musulmanak Espainian? zein urtetatik zein urtetara?