2023(e)ko azaroaren 29(a), asteazkena

Emakumeak eta zainketak: oraindik errotuta dagoen rola

 

Emakumea etxeko lanetaz eta mendekotasuna dutenak zaintzen arduratzen da.

   

Emakumeak eta zainketak: oraindik errotuta dagoen rola

Antzinatik, zaintzaren rola emakumeei lotuta egon da. Gizonek familia zaintzeko lan egiten zuten, eta emakumeek haurrak, adinekoak eta mendekoak zaintzen zituzten, eta, jakina, baita etxea ere. Egoera hori ez zen aldatu emakumea lan-munduan sartu zenean. Gaur egun ere jende asko harritzen da gizon batek bere familia zaintzeko kontratu partzial bat edo eszedentzia bat eskatzen badu; ez da hain harrigarria, ordea, emakumeak hartzea erabaki hori. 

Emakumeak eta zainketak: datu batzuk

Espainian, lanaldi partzialean lan egiten duten pertsonen % 94,18 emakumeak dira. Hau da, mota horretako kontratu bat duen gizon bakoitzeko 16 emakume daude.

LANEren arabera, 2019an, azken urteetako erritmoari eutsiz gero, zaintzetan dagoen genero-arrakalak bi mende baino gehiago beharko zituen ixteko.

Zientzia eta Berrikuntza Ministerioko Emakume eta Zientzia Unitateak bultzatutako inkesta baten arabera, ikertzaileen % 50 inguru etxea garbitzeaz arduratu ziren, eta % 43,8k bere gain hartu zituzten konfinamenduan zaintza-erantzukizunak. Bestalde, gizonen % 20 arduratu zen garbiketaz, eta gizonen % 18,3k bere gain hartu zituen zaintza-erantzukizunak.

45 eta 64 urte bitarteko emakumea, zainduaren etxebizitza berean bizi dena. Hori da mendekotasuna duten pertsonen eta adinekoen zaintzailearen profil nagusia Espainian.

Joan den ekainean, munduko etxeko langileen ia hiru laurdenek (55 milioi) enplegua gal zezaketela uste zen, COVID-19aren ondorioz. Horietako asko (37 milioi) emakumeak dira.

LANEren arabera, 2020ko bigarren erdian emakumeen soldatak ia % 15 murriztu dira (gizonen % 11,3ren aldean). Hori gertatu da enplegua galdu delako eta lan egindako ordu kopurua jaitsi egin delako.

Gizonen eta emakumeen arteko soldata-arrakala % 23koa da, 2013ko erregistroetatik gorakoa. 2019an, gizonen urteko batez besteko soldata 22.875 eurokoa izan zen; emakumeena, 17.927 eurokoa.

Espainian, guraso bakarreko etxeen % 80 baino gehiago emakume batek zuzentzen ditu.

LANEren arabera, Latinoamerikan eta Kariben, biztanleriaren bosten batek zaintzari lotutako sektoreetan lan egiten du, modu ordainduan; gehienak emakumeak dira. Sektorea emakumeen enpleguaren herena baino gehiago da.


Galderak:

1.- Zein da zaintza egiten dutenen portzentaia emakume eta gizonen artean?

2.- Zer da mendekotasuna duen pertsona bat?

3.- Zein portzentaiekoa da gizonen eta emakumeen arteko soldata-arrakala? Zer esatea nahi du horrek?

4.- Egin ezazu testu hau irakurri ondoren hausnarketa bat eta zaintzen inguruan gertatzen denari buruz zein da zure iritzia?

5.- Zein da testuaren ideia nagusia? Eta bigarren mailako ideiak?

La mujer hoy en día se ocupa de todo;
la parte de las finanzas, limpieza, enseñanza y diversas tareas en el hogar,
así como el trabajo que desempeña en el mundo laboral como
maestra, médico, ingeniera, arquitecta y demás profesiones.


Mujeres y cuidados: un rol todavía arraigado

Desde tiempos ancestrales, el rol de los cuidados ha estado ligado a las mujeres. Los hombres se dedicaban a trabajar para mantener a la familia y ellas al cuidado de los niños, las personas mayores y dependientes y, por supuesto, el hogar. Esta situación no cambió con la incorporación de la mujer al mundo laboral. Todavía hoy mucha gente se asombra si un hombre opta a un contrato parcial o una excedencia para cuidar a su familia; no sorprende tanto, sin embargo, que sea la mujer quien tome esta decisión.

Mujeres y cuidados: algunos datos


  • En España, el 94,18% de las personas que trabajan a tiempo parcial son mujeres. Es decir, por cada hombre con un contrato de este tipo hay 16 mujeres.

  • La OIT estimaba en 2019 que, si se mantenía el ritmo de los últimos años, la brecha de género en los cuidados tardaría más de dos siglos en cerrarse.

  • Según una encuesta impulsada por la Unidad de Mujeres y Ciencia del Ministerio de Ciencia e Innovación, alrededor del 50% de las investigadoras se responsabilizaron de la limpieza del hogar y el 43,8% asumió las responsabilidades de cuidados durante el confinamiento. Por su parte, el 20% de los hombres se encargó de la limpieza y el 18,3% de los hombres asumió las responsabilidades de cuidados.

  • Mujer, de entre 45 y 64 años y que habita en la misma vivienda que la persona cuidada. Este es el principal perfil del cuidador de personas dependientes y mayores en España.

  • El pasado mes de junio, se estimaba que casi las tres cuartas partes de los trabajadores y trabajadoras domésticas del mundo -55 millones- podrían perder su empleo como resultado de la COVID-19. Una gran parte de ellos (37 millones) son mujeres.

  • Según la OIT, durante la segunda mitad de 2020 los salarios de las mujeres se han reducido casi un 15% (frente al 11,3% de los hombres). Esto es debido a la pérdida de empleo y el descenso en el número de horas trabajadas.

  • La brecha salarial entre hombres y mujeres se sitúa en el 23%, una cifra que se remonta a los registros de 2013. El salario medio anual de los hombres en 2019 fue de 22.875 euros, el de las mujeres, 17.927 euros.

  • Más del 80% de los hogares monoparentales en España están liderados por una mujer.

  • Según la OIT, en América Latina y el Caribe, una quinta parte de la población trabaja en sectores vinculados al cuidado de forma remunerada; la mayoría son mujeres. El sector constituye más de un tercio del empleo femenino.

PREGUNTAS:

1.- ¿Cuál es el porcentaje de mujeres y hombres que realizan cuidados?

2.- ¿Qué es una persona dependiente?

3.- ¿Cuál es el porcentaje de brecha salarial entre hombres y mujeres? ¿Qué quiere que diga eso?

4.- Tras la lectura de este texto, ¿cuál es su opinión sobre lo que ocurre en torno a los cuidados?

5.- ¿Cuál es la idea principal del texto? ¿Y las ideas secundarias?


2023(e)ko azaroaren 27(a), astelehena

LA EXTINCIÓN DE LOS DINOSAURIOS

 LA EXTINCIÓN DE LOS DINOSAURIOS

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Hace más de 300 millones de años cayó en la Tierra un gran meteorito.

El meteorito originó una gran nube de polvo que tapó la atmósfera.


Charles Darwin eta espezieen eboluzioa

   Charles Darwin (1809-1882, Erresuma Batua)

Charles Darwin naturalista ingelesa izan zen, eragin handiena izan zuen zientzialaria izateagatik aitortua, eboluzio biologikoaren ideia hautespen naturalaren bidez planteatu zutenekiko, Espezieen jatorria (1859) lanean naturaren behaketatik ateratako adibide ugarirekin justifikatuz.


Beagle itsasontzia (1831 - 1836)

Beagle izeneko itsasontzian egindako bidaiak bere ospea sendotu zuen geologo gailen bezala, zeinaren behaketek eta teoriek Charles Lyellen ideia uniformistak bermatzen zituzten, bere bidaiaren egunkariaren argitalpenak idazle herrikoi bezala ospetsu egin zuen bitartean. Bizitza basatiaren banaketa geografikoak eta bere ibilbidean bildu zituen fosilek aztoratuta, Darwinek espezieen transmutazioari buruz ikertu zuen eta 1838an pentsatu zuen hautespen naturalaren teoria.

Horrela postulatzen zuen izaki bizidunen espezie guztiek denborarekin arbaso komun batetik eboluzionatu dutela hautespen naturala deritzon prozesu baten bidez. Bilakaera gertaera gisa onartu zuten komunitate zientifikoak eta Darwin bizi zen publikoaren zati handi batek; aitzitik, hautespen naturalaren bidezko eboluzioaren teoria ez zen eboluzio-prozesuaren lehen azalpentzat hartu 1930. urtera arte. Gaur egun, eboluzio-sintesi modernoaren oinarria da. Bere aldaketekin, Darwinen aurkikuntza zientifikoek oraindik ere biologiaren sorrera-akta izaten jarraitzen dute zientzia gisa, bizitzaren aniztasunari buruzko behaketak bateratzen dituen azalpen logikoa baitira.


Darwin-en bidaiak Munduan zehar 5 urte iraun zuen (1831-1836)


Beagle itsasontzian egindako bidaiak


Beagle itsasontzian eginiko bidaiak ia bost urte iraun zuen, 1831ko abenduaren 27an Plymouth badiatik itsasoratu eta 1836ko urriaren 2an Falmouthera iritsiz. 


Darwin gazteak bere denbora gehiena lehorreko ikerketa geologikoetan eta aleak biltzen eman zuen, Beagle itsasontziak korronte ozeanikoak neurtzeko eta kostaldea kartografiatzeko bere misio zientifikoa burutzen zuen bitartean.  


Darwinek aurkikuntzak erregulartasunez Cambridgera bidaltzen zituen, bere familiarentzako korrespondentzia luze batekin batera, bere bidaiaren egunerokoa bihurtuko zena.  Itsasoko ornogabeen geologia, entomologia eta disekzioaren nozioak zituen, beste diziplina zientifiko batzuetan aditua ez zena jakin arren; hala, espezialitate ugari trebeki bildu zituen, gaian espezialistek ebaluazio sakon bat egin ahal izan zezaten. 

Bere lehen eskalan, Cabo Verdeko Santiagon, Darwinek aurkitu zuen sumendien harkaitzean goratutako geruza zurixka batek maskor hondarrak zituela. Fitzroyk lehentxeago Charles Lyellen Geologiaren printzipioak lana mailegatu zion bezala, erliebea, aldi itzeletan zehar, agerpen edo hondoratzeen bidez eratzeko printzipio uniformistak ezartzen zituena. Darwinek fenomeno hori ulertu zuen Lyellen ikuspuntutik, eta etorkizunean geologiari buruzko obra bat idaztea ere planteatu zuen 

Brasilen, Darwin baso tropikalarekin liluratuta geratu zen, baina esklabotzaren ikuskizuna gorrotatu zuen.


Punta Altan eta Monte Hermosoko kostaldeko sakanetan (Argentinan), Bahia Blancatik gertu, lehen mailako aurkikuntza bat egin zuen, muino batean desagertutako ugaztun erraldoien fosilak aurkitu baitzituen, bibalbioen hondakin modernoen ondoan. Hortz batez, megaterio ez oso ezaguna identifikatu zuen, hasiera batean, tokiko armadilloen armaduraren bertsio erraldoi baten (gliptodonte) oskolarekin lotu zuen megaterioa.


Aurkikuntza horiek, 1832ko irailaren 24an gertatuak, espezieen aldakortasunari buruz aurkitu zuen lehen froga fosila izan ziren, eta ondorengo teoria ospetsuaren lanketaren hasiera markatu zuten. Aurkikuntza horiek interes handia piztu zuten Ingalaterrara itzuli zenean. Barnealdeko gautxoekin batera, geologia behatzen eta fosil gehiago ateratzen jardun zuen, eta, aldi berean, bertako zein kreoleen arazo sozial, politiko eta antropologikoen ikuspegia bereganatu zuen Zaharberritzaileen iraultzaren aurreko unean. Halaber, ikasi zuen ñandu mota biek lurralde bereiziak dituztela, nahiz eta gainjarriak izan.


Harriduraz begiratu zion faunaren eta floraren aniztasunari, leku desberdinen arabera. Horrela, ulertu ahal izan zuen geografia-bereizketak eta bizi-baldintza ezberdinek eragiten zutela populazioak bata bestetik aparte aldatzea. Hegoalderanzko bidaiarekin jarraituz, harkoskorrez betetako lautada lauak ikusi zituen, non maskor hondarren kumuluek goragune txikiak eratzen zituzten. Lyellen bigarren lana irakurtzen ari zenez, hark deskribatzen zituen espezieen «sortze zentroak» zirela onartu zuen, nahiz eta lehen aldiz Lyellek defendatutako espezieen higadura eta desagertze geldoa kontzeptuak zalantzan jartzen hasi zen.


Suaren Lurraldean, Beagle ibaiaren lehen espedizioan ontziratu ziren hiru yagan itzuli ziren, beren hurkoen aurrean misiolari gisa jarduteko heziketa jasotzeko. Darwinek atseginak eta zibilizatuak aurkitu zituen, nahiz eta beste natiboak «basati ziztrin eta degradatuak» iruditu, ontzira zihoazenen aldean etxeko animalia basatiak bezain desberdinak, nahiz eta, Darwinen ustez, bereizketa hori arazo kulturaletan zegoen, eta ez arrazakoetan. Bere zientzialari lankideek ez bezala, animalien eta pertsonen artean ezin gaindituzko alderik ez zegoela susmatzen hasi zen. Itzulitako fueginoetako bat, Jemmy Button izen kristaua eman ziotena, bertakoekin bizi zen, ezkondu egin zen eta Ingalaterrara itzultzeko inolako gogorik ez zuela adierazi zuen.


Txilen, Darwin Concepcioneko lurrikararen lekuko izan zen, non lurra altxatu izanaren zantzuak ikusi zituen, besteak beste, marea altuaren gainetik muskuilu-balben pilaketak. Era berean, Andeetako goialdeetan maskorren hondarrak ere aurkitu zituen, baita hondartzan bertan hazitako zuhaitz fosilizatuak ere, eta horrek pentsarazi zion irla ozeanikoak hondoratzen ari zirela, eta, horrela, koralezko arrezifeen atoloiak eratzen ari zirela.


Handik gutxira, geologikoki gazteak ziren Galapago irletan, Darwin antzinako "kreazio gune" baten aztarnak bilatzen aritu zen, eta barietate kontinentalarekin ahaidetuta zeuden baina uhartetik uhartera aldatzen ziren txonta barietateak aurkitu zituen. Era berean, dortoken oskolak uharte batzuen eta besteen artean apur bat aldatzen zirela zioten txostenak jaso zituen, eta, horrela, identifikatu ahal izan ziren.


Australian, arratoi marsupiala eta ornitorrinkoa hain iruditu zitzaizkion arraroak, ezen Darwinek pentsatu baitzuen «bi sortzailek» batera jokatu izan balute bezala zela.

HMS Beaglek ere Koko uharteetako atoloien eraketa ikertu zuen, Darwinen teoriak babesten zituzten emaitzekin. Garai hartan, Fitzroyk, espedizioaren «narrazio ofiziala» idatzi zuen, Darwinen egunkariak irakurri zituen, eta bere kronikan sartzeko baimena eskatu zion. (Darwinen egunkaria hirugarren liburuki gisa berridatzi zuten, historia naturalari eskainia. (Lurmutur Hirian, munduari bira eman zion azken eskaletako batean, Darwinek eta Fitzroyk John Herschel ezagutu zuten, zeinak berriki Lyelli idatzi baitzion bere teoria uniformista goraipatuz, «misterioen misterio horri» buruzko espekulazio bat planteatzeagatik: desagertutako espezieen ordez prozesu natural bat jartzea, mirarizko bati kontrajarria» (Darwinen oharrak).


Espezieen jatorria

Espezieen jatorria sortu eta argitaratu zen urteak. Teoriaren hastapenak.

1836ko urriaren 2an Beagle itzuli zenean, Darwin ospetsu bihurtu zen zientzia-zirkuluetan, 1835eko abenduan Henslowk bere aurreko ikaslearen ospea sustatu baitzuen, hautatutako naturalisten artean geologiari buruzko komunikazioen panfleto bat banatuz.


Darwinek ideia bat zuen buruan; gizakia tximinotik zetorrela,

espezieak eboluzionatu egiten zutela.


Bidaia luze hartan jasotako informazio guztiarekin, hurrengo ideiarekin espekulatzen hasi zen; «espezie bat beste bat bihurtzeko» aukeraz hain zuzen ere. Ideia hauek liburu ezberdinetan idatzi zituen, horrela Idazlan honetan Charles Darwinek (1809-1882) espezien jatorria azaltzeko hautespen naturalaren mekanismoa proposatu zuen. Gizakiek landaredi zein abereekin burutu ohi duten hautespen artifizialarekin paralelismoa eginez, Darwinek hautespen naturalaren kontzeptua sortu zuen, honetan naturak berak ingurugiro zehatz batean biziraupenerako egokienak diren espezieak hautatu eta egokiak ez direnak baztertu egiten ditu. Ondoren "eboluzio" hitza hasiko zen erabiltzen, eta gaur egun bere teoria "Espezieen eboluzioa" deitzen da.


Ideia hauek ordurarteko ideia erlijiosoekin talka egiten zuten, gizakia eta beste izaki bizidun guztiak Jainkoak sortutakoak zirela pentsatzen bait zen. Darwin zientzialariak aldiz, izaki bizidunak (animaliak eta landareak) zeluletan dutela jatorria esan zuen, eta gero, urteak aurrera joan ahala izakiak eboluzionatzen joan zirela. Horrela, gizakia tximinoetatik zetorrela aipatu zuen, Ingalaterran txantxa eta broma ugari sortu zirelarik.


 


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2023(e)ko azaroaren 10(a), ostirala

IKASKETA KOOPERATIBOA 

ROL KOOPERATIBOAK

Ikasketa kooperatiboa errazteko, ikastaldearen egiturak elkarbizitzari eta zereginen banakerati mesede egin beharko dio. Horretarako, rol kooperatiboak ezarriko ditugu.

Taldekide bakoitzari rol bat egokitzen zaio eta horrekin batera eginbeharrekoak zehazten zaizkio. Hau da, taldekide bakoitzak kargu bat eduki behar du. Hortaz, talde bakoitzean gutxienez lau rol egongo dira. Talde batean lau ikasle baino gehiago egotekotan, rolen azpi zatiketa gauzatuko litzateke, modu horretan, rol baten eginbeharrekoak banatuz.

Argi izan behar dugu karguak rotatiboak direla. Hots, kide guztiek rol guztiak bete behar dituzte. Gainera, kontuan hartu behar da kide bakoitzaren lana aldizka berrikusten dela, eta eginbeharrekoen aldaketak eta zuzenketak egiten direla. Horrez gain, taldekide guztiek lan talde bat osatzen dutenez, helburu berdinekin, ikasleek elkarri exijitzen diote lana modu arduratsu batean egitea. Horrek garrantzi handia du, taldearen funtzionamenduan eta arrakastan eragin handia du eta.

Bestetik, irakasleak ikasgelan rolak ezarri baino lehen, ikasle guztiek rol guztiak barneratu dutela ziurtatu behar du. Horretarako, irakasleak rol praktika egoera ugari prestatu behar ditu, ikasleek rolen zereginak barneratu arte. Hori dela eta, irakasleak ume guztiek rol ezberdinek eskatzen dituzten beharrezko trebetasunak erabiltzea lortu behar du; hala ere, batzuetan, mailaren arabera, irakaslea bakarrik saiatuko da ikasle bakoitzak berari ondoen dagokion rola burutu dezan.

Amaitzeko, ezinbestekoa da irakaslearen laguntzaz rol kooperatiboak ebaluatzea, ikasleek ondo dagoena eta hobetu behar dutena identifika dezaten. Ebaluazioa tutoretza saioan egin daiteke, horrela irakasleak astero ikasleei hartutako rola baloratzen lagunduko die.

-Rolen sailkapena eta ardurak:

KOORDINATZAILEA: 

  • Taldean une bakoitzean egingo diren zereginak esaten ditu, 

  • Egiten diren jarduerak zuzentzen ditu, 

  • Guztiek taldean duten funtzioa betetzen duela egiaztatzen du

  • Hitz-txanda banatuko du.


IKUSKATZAILEA: 

  • Lan-plana betetzen dela ikuskatuko du, 

  • Taldekide guztiek zereginak,  betebeharrak, lanak eta frogak egiten eta agendan idazten dituztela ere ikuskatuko du. 

  • Guztiek beharrezko materiala etxera eramateaz arduratzen da

  • Egin gabe dauden zereginak gogoratzen ditu. 


BOZERAMAILEA:

  • Irakaslearekin eta beste taldeekin komunikatzen da, betiere taldearen izenean. 

  • Zarata-maila ikuskatzen du.


MATERIALE ETA ORDEN ARDURADUNA: 

  • Taldearen barruko ordena ikuskatzen du eta materialez arduratuko da. 

  • Kideak hurrengo saiorako prest daudela ziurtatzen du, taldekideei jarduerak egiteko behar duten materiala gogorazten die, 

  • Ordena eta lan-espazioaren garbitasuna ikuskatzen ditu.


Rolak gelako taldeetako ikaskideen artea banatuko dira (beheko taulako adibidea kasu):






 Inprentaren asmakuntzaren historia laburra


Inprentaren asmakuntza gure historian eragin handiena izan zuen asmakizunetako bat izan zen, eta horrek erabateko aldaketa ekarri zuen hurrengo urteetan gertatuko ziren gertaeretan. Inprentaren asmakuntzak aldaketa historiko, kultural eta intelektuala ekarri zuen. Erdi Aroan (476 - 1492) pentsamoldearen bilakaera gelditu zen eta Aro Modernon (1492 - 1789) errenazimendua eman zen, berpizkudea. 


Nork asmatu zuen inprenta?


Inprinta Erdi Aroaren amaieran eta Aro Modernoaren hasieran eman zen. Inprentaren asmakuntza Johannes Gutenberg alemaniarrari egozten zaio 1440. urtean. Gutenberg "inprentaren aitatzat" hartzen da, hainbat urtez frantziarren, italiarren, holandarren eta alemaniarren arteko lehian aritu ondoren. 


Johannes Gutenberg erlijio kristauko urregile alemaniarra zeneta 42 lerroko Biblia izenekoa argitaratu zuen. Tipografia mugikorrarekin inprimatutako lehen liburua izan zen. Azkenean, bere biblia 1456an argitaratu zen, 324 eta 319 orrialdeko bi liburukitan. Guztira 180 unitate inprimatu ziren, eskuz egindako kopiak baino askoz gehiago.


Inprentaren historia


Inprimategi modernoaren inprentaren edo asmakuntzaren historia, esan bezala, Erdi Aroaren amaieran eta Aro Modernoaren hasieran gertatzen da, ia 1492an Kolon aurkitu zenean. Hala ere, honen aurretik beste inprenta mota batzuk egon ziren, nahiz eta askoz ere aztarnatsuagoak izan. Horietako bat 1041. eta 1048. urteen artean egin zuena da, B○ shèng asmatzaile txinatarrak. Shèng-ek tipo mugikorren lehen inprenta-sistema diseinatu zuen arroz-paperarekin. Hala ere, sistema konplexuegia zen, portzelanazko piezetatik errenkadan jarritako txinatar karaktere solteak zizelkatzen zirelako, eta, beraz, ez zuen Gutenbergek berak urregile gisa izan zuen esperientziari esker diseinatu zituen metalezko piezekin egindako Gutenbergek adinako onarpenik izan. 1440. urtearen ondorengo urteetan, inprenta modernoa asmatu zen data, asmakizun hori azkar hedatu zen. 30 urte eskasetan Gutenbergen inprimategi kopurua Europako 110 lekutan baino gehiagotan banatua zegoen. 

Inprentaren asmakuntza gehien onartu zuen herrialdeetako bat Italian izan zen, jatorrizko herrialdekoak ere gaindituz. Zenbait herrialdetan, hala nola Espainia, Ingalaterra edo Frantzia bezalako herrialde batzuetan inprentak ez zuen hainbesteko onarpenik izan, liburuaren eta inpresioen merkataritza edizio italiarrena zelako, eta horiek ziren produktu hauen banatzaile nagusiak. Inprentaren bilakaerak beste argitalpen mota batzuk ekarri zituen — liburuez gain —, hala nola prentsa-tiradak, albiste garaikideen lehen inprimakiekin, orri solte moduan. Azkar, inprimategiak eta inprimagailu berriek lekua hartu zuten ehunka liburu-kopia eta milaka tirada inprimatzeko aukera emanez gaur egunera arte, eta mundu osora hedatu zen.



Zer garrantzi izan zuen inprentaren asmakuntzak?


Sarreran aipatzen genuen inprentaren asmakuntzak aldaketa ekarri zuela historian, kulturan eta intelektualean. Izan ere, asmakizun horrekin, era guztietako liburuen eta dokumentuen ehunka kopia inprimatu ziren, eta orain arte eliza katolikoak gutxi batzuk baino ez zituen, monjeak baitziren eskuz idatzitako kopien arduradun bakarrak. Feudalismoaren garaian, eliza katolikoak erlijio-erakundeari bakarrik ematen zion ezagutzak erreproduzitzeko eta zabaltzeko eginkizuna. Horrela, hitz egin ezin ziren gaiak debekatzen zituen eta gehien interesatzen zitzaionei buruz hitz egitea ahalbidetzen zuen. Inprentaren asmakuntza, Errenazimendua eta intelektualtasuna bat egiten duten kontzeptuak dira. Inprimategia asmatzearekin batera, Erdi Aroko azken etapan — eta Errenazimenduaren hasieran — zeuden testuak ugaritu egin ziren, eta horrek irakurleen eta irakurketaz eta ezagutza berriez arduratzen ziren pertsonen kopurua handitzea ekarri zuen — biztanleriaren alfabetatze-maila nabarmen handituz —. Jakina, historian eta kulturan inprentaren asmakuntzak berebiziko garrantzia izan zuen. Horri esker, garai hartako informazioaren zati handi bat bildu ahal izan zen — bestela desagertu egingo zen —, eta kultura mundu osoko gainerako hiri eta eskualdeetan zabaldu zen.





Zein da testuaren gaia?




Zeintzuk dira testuaren bigarren mailako gaiak?




1- Zeinek asmatu zuen inprenta, zein urtetan, non eta zein liburu inprimatu zuten lehena?




2- Gutenbergek zein urtetan argitaratu zuen lehen liburua? Zenbat ale edo unitate guztira?




3- Liburuak egiteko zein da metodorik praktikoena, eskuz idaztea edo inprentaren bitartez egitea? 




4- Gutenbergen inprentaren aurretik zein beste inprenta mota asmatu ziren?




5- Liburuez gain, zein beste motatako argitalpen motak argitaratu ziren?




6- Zer garrantzi izan zuen inprentaren asmakuntzak?

La invención de la imprenta

Gutenberg en su taller de impresión (Alemania, 1454)

Gutenberg en su taller de impresión (Alemania, 1542)

La invención de la imprenta

La invención de la imprenta fue uno de los inventos que más influyeron en el transcurso de nuestra historia, ello supuso un giro radical en los acontecimientos que se devendrían en los sucesivos años. La invención de la imprenta significó un cambio a nivel histórico, cultural e intelectual, una evolución de la mentalidad estancada en la Edad Media y un paso hacia la Edad Moderna y el Renacimiento. En este artículo vamos a conocer más sobre el acontecimiento de la invención de la imprenta y su historia, quién inventó la imprenta y todo lo que ello supuso hasta la fecha de la imprenta moderna. Te lo explicamos, a continuación.


¿Quién inventó la imprenta?


Responder a quién inventó la imprenta nos traslada a finales de la etapa de la Edad Media y a principios de la Edad Moderna. La invención de la imprenta se atribuye al alemán, Johannes Gutenberg en el año 1440. Gutenberg es considerado como “el padre de la imprenta”, tras años intentando disputarse el título entre franceses, italianos, holandeses y alemanes. Johannes Gutenberg era un orfebre alemán de religión cristiana conocedor del arte de la fundición del oro y encargado de realizar todo tipo de trabajos artísticos con metales preciosos y aleaciones entre ellos. Gutenberg inventó la imprenta en 1440 con tipos móviles moderna —la más parecida a la actual en aquella época—. De hecho, uno de sus trabajos más destacados es el conocido como la Biblia de 42 líneas, debido a que fue el primer libro impreso con tipografía móvil. El número de líneas tiene que ver con la cantidad de estas que presenta la biblia en cada página. El inventor de la imprenta moderna nació en Maguncia, Alemania, en el año 1400, aproximadamente. En la casa llamada zum Gutenberg —al igual que su apellido, que en realidad era Gensfleisch —. Gutenberg cambió su anterior apellido debido a la traducción que solía atribuirse a esta palabra en el país germano, similar a “carne de ganso”. Los padres del inventor de la imprenta moderna fueron Friedrich Friele Gensfleisch y Else Wirich. Johannes Guttenber se trasladó a Estrasburgo dejando sus trabajos de orfebre para dedicarse a los grabados en madera. Poco a poco, fue desarrollando su técnica de litografía, escribiendo sus primeros textos. La máxima de Gutenberg fue realizar una copia de la biblia en el menor tiempo posible, por ello, dedicó la gran mayoría de sus años a inventar una imprenta con tipos móviles para cada letra del abecedario con los cuales demostraría que podría realizar muchas más impresiones que mediante la copia a mano por parte de los monjes. Al final su biblia fue publicada en el año 1456 en dos tomos de 324 y 319 páginas. En total se imprimieron un total de 180 unidades —muy superiores a las copias a mano—.



Historia de la imprenta

  

La historia de la imprenta o invención de la imprenta moderna tiene lugar, como decíamos, a finales de la Edad Media y a principios de la Edad Moderna —casi con el descubrimiento de Colón en 1492—. Ahora bien, antes de esta hubo otro tipo de imprentas, aunque mucho más rudimentarias. Una de ellas es la realizada entre el año 1041 y 1048 por el inventor chino, Bì Shèng. Shèng diseño el primer sistema de imprenta de tipos móviles con papel de arroz. Sin embargo, el sistema era demasiado complejo debido a que se tallaban los caracteres chinos sueltos dispuestos en fila desde piezas de porcelana, por lo que no tuvo tanta aceptación como la de Gutenberg hecha con piezas metálicas que el mismo diseñó gracias a su experiencia como orfebre. Los años posteriores a 1440 —fecha en la que se inventó la imprenta moderna— se tradujeron en una rápida expansión de este invento. En apenas 30 años la cantidad de imprentas de Gutenberg ya se había distribuido por más de 110 lugares de Europa. Uno de los países en los que más aceptación tuvo la invención de la imprenta fue en Italia, superando incluso a las del país de origen. En algunos países como España, Inglaterra o Francia la imprenta no tuvo tanta aceptación debido a que el comercio del libro y de las impresiones pertenecía a las ediciones italianas, que eran las principales distribuidoras de estos productos. La evolución de la imprenta dio lugar, a otro tipo de publicaciones —aparte de los libros— como las tiradas de prensa con los primeros impresos con noticias contemporáneas en forma de hojas sueltas. Rápidamente, la imprenta y las nuevas impresoras ganaron terreno permitiendo la impresión de cientos de copias de libros y miles de tiradas en el mínimo tiempo hasta la fecha actual, expandiéndose por todo el mundo.



¿Qué importancia tuvo la invención de la imprenta?

Mencionábamos en la introducción que la invención de la imprenta supuso un cambio a nivel histórico, cultural e intelectual. Esto es así debido a que con este invento se dio paso a la impresión de cientos de copias de libros y documentos de todo tipo que hasta la fecha estaban restringidos a solo unos pocos por parte de la iglesia católica, ya que los monjes eran los únicos responsables de las copias manuscritas. En la etapa del Feudalismo, la iglesia católica otorgaba exclusivamente el papel para la reproducción y difusión de conocimientos a la institución religiosa. De esta forma, prohibía los temas de los que no se podían hablar y permitía que se hablaran de los que más le interesaba. La invención de la imprenta, Renacimiento e intelectualidad son conceptos que van unidos. Con la invención de la imprenta se multiplicaron los textos que existían en la última etapa de la Edad Media —y a principios de la etapa del Renacimiento—, lo que supuso una ampliación del número de lectores y de las personas que se interesaban por la lectura y por adquirir conocimientos nuevos —aumentando considerablemente el nivel de alfabetización de la población—. Por supuesto, a nivel histórico y cultural la invención de la imprenta fue de vital importancia. Ello permitió recopilar una gran parte de la información de aquella época que —de otra forma hubiera desaparecido—, además de expandir la cultura por el resto de ciudades y regiones de todo el mundo.


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Preguntas:

¿Cuál es el tema del texto?



¿Cuáles son los temas secundarios del texto?



1- ¿Quién inventó la imprenta, en qué año, dónde y qué libro imprimieron el primero?



2- ¿En qué año publicó Gutenberg su primer libro? ¿Cuántos ejemplares o unidades en total?



3- ¿Cuál es el método más práctico para elaborar libros, escribir a mano o hacerlo a través de la imprenta?



4- ¿Qué otros tipos de imprenta se inventaron antes de la imprenta de Gutenberg?



5- Además de los libros, ¿qué otro tipo de publicaciones se publicaron?



6- ¿Qué importancia tuvo la invención de la imprenta?

2023(e)ko azaroaren 8(a), asteazkena

La era de los descubrimientos geográficos. Primera Vuelta al Mundo realizada por Magallaes y Elcano (1519-1522). Incio de la Edad Moderna (1492-1789).

La era de los descubrimientos geográficos. Primera Vuelta al Mundo realizada por Magallaes y Elcano (1519-1522). Incio de la Edad Moderna (1492-1789).


La Edad Moderna (1492 - 1789, entre los siglos XV y XVIII) supuso el renacimiento del ser humano. Atrás quedaron las tinieblas de la Edad Media (476 – 1492, entre los siglos V y XV) y se realizaron nuevos inventos:


  • La imprenta trajo la posibilidad de realizar muchos libros y difundir la cultura.

El inventor de este nuevo dispositivo fue el alemán Gutemberg (en 1452, Biblia)

imprenta; método práctico y rápido para hacer libros.


  • Brújula y cartografía (mapas); ideal para viajar por el mundo.


  • Armas de fuego; como bombarda, la culebrina o la espingarda, para luchar contra otros países. Después de haber traído la pólvora de China.




Las tres caravelas o barcos, La Niña, la Pinta y la Santa María,
 que dirigió Cristobal Colón en el descubrimiento de América (1492).

Estos avances llevaron al ser humano a descubrir el mundo. Así, cuando el marinero Cristóbal Colón descubrió América en 1492, cuando creía haber llegado a las Molucas (Filipinas) o a las islas de las especias, otros navegantes también siguieron nuevos caminos.


Los portugueses rodearon África para llegar a las Molucas (Filipinas), y esta ruta no pudo ser utilizada por otros países. Así, el marinero Colón abrió el camino hacia el oeste o América como se mencionó.


El marino portugués Fernando de Magallaes y el vasco Juan Sebastian Elcano.

Luego los marineros Magallanes y Elcano ampliaron la ruta occidental, pasando por América del Sur (de la época del Estrecho de Magallanes) y descubriendo el Océano Pacífico. Luego llegaron a la isla de las Molucas, y regresaron a España después de su viaje por el sur de África, dando su primera vuelta al mundo. Veamos la historia de esta expedición.


La expedición de Magallanes y Elcano es conocida como la primera vuelta al mundo realizada por el ser humano. Tenían como objetivo encontrar nuevas vías o rutas para conseguir las especias (canela y clavo). Este viaje se desarrolló en el siglo XVI, comenzando en 1519 y finalizando en 1522, cuando la expedición regresó al lugar del que había partido, Sanlúcar de Barrameda (Andalucía, España). Fernando Magallaes era el capitán, pero como murió en una batalla, tomó su lugar Juan Sebastián Elcano.



En las Molucas (Filipinas) se plantaban especias como la canela y el clavo,

e hicieron muchos viajes desde Europa para conseguirlo.


En aquellos años, las especias asiáticas eran muy apreciadas y querían encontrar nuevas formas de llevar estos productos más fácilmente, para el comercio, para los barcos. De lo contrario, como habían hecho hasta entonces, habrían tenido que seguir rodeando África desde abajo. El rey de España, Fernando el Católico,  defendió este proyecto y ofreció el apoyo al capitán portugués Magallaes. Este navegante preparó cinco barcos, uno de ellos construido en Ondarroa, la Nao Victoria, y 234 marineros, todos hombres.

  

Primera Vuelta al Mundo (1519 - 1522), Magallanes y Elcano.


El viaje de la primera vuelta al mundo.

  

Con todo preparado, en 1519 todos los integrantes de la expedición partieron de Sanlúcar de Barrameda (Andalucía, España) con la intención de cruzar el Océano Atlántico. Cuando llegaron a Sudamérica atravesaron lo que hoy se conoce como Estrecho de Magallanes, para cruzar al Océano Pacífico. Después de mucho tiempo, llegaron a una isla en Japón y luego se dirigieron a las Islas de las Molucas (Filipinas). Aquí tuvieron varias guerras con las tribus locales. En uno de ellos perdió la vida Magallanes y Elcano se hizo con la capitanía. Para entonces, sólo les quedaba un barco y pocos marineros. Este barco llamado Victoria, llenó de comida y provisiones, y fue el único que llegó a España.


Elcano utilizó la ruta de los portugueses, la que se había utilizado hasta entonces, es decir, rodear África desde abajo. Finalmente, el 6 de septiembre de 1522 regresaron a Sanlúcar de Barrameda. Dieron una gran bienvenida a todos los hombres que llegaron. De los 234 marineros que zarparon, sólo desembarcaron 18. De los cinco barcos, el Victoria fue el único en llegar y ser la primera expedición en dar la vuelta al Mundo, necesitando 3 años para dicha gesta.


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- Responde a las siguientes preguntas sobre el texto:


¿Cuál es el tema principal del texto?



¿Cuáles son las ideas secundarias del texto?



1.- ¿Qué supuso la Edad Moderna y qué nuevos inventos se realizaron?




2.- ¿Qué nuevas rutas marítimas se descubrieron, menciona dos?




3.- ¿Por qué es tan importante la expedición de Magallanes y Elcano? ¿Y en qué años se desarrolló?




4.- ¿Cuál era el motivo para realizar las grandes expediciones marítimas?




5.- ¿A qué siglos corresponden estas dos fechas? Escribe en números romanos:

  • 1492 (descubrimiento de América): _________

  • 1519 (inicio del viaje de Magallanes y Elcano): ________


6.- ¿En el viaje de Magallanes y Elcano cuántos barcos y marineros navegaron en la expedición de la vuelta al Mundo? Menciona el nombre de uno de los barcos y di dónde se construyó y desde dónde zarparon?






7.- Describe la ruta de la expedición de Magallaes y Elcano, puedes fijarte en el mapa del texto: